Crescent 307 till fixie

2015-12-29

Petter Rodhelind

Mina första stapplande försök som cykelmekaniker med målet att ha en lättskött fixerad hoj att använda till vardags.

Anskaffning

Köpte en Crescent 307 Fashion Line från Blocket för 200 kronor.

Nyköpt
Nyköpt

Demontering

Strippade av det initiala lull-lullet och kikade på lite mer detaljer på cykeln.

Det mesta verkar halvfunkis i alla fall (inte överdrivet med rost) och nästa omgång ska jag plocka ner hojen helt och rengöra alla delar.

Halvstrippad och ganska lik det förväntade slutresultatet
Halvstrippad och ganska lik det förväntade slutresultatet

Att lossa på hjulen kräver väl knappast bild, men det är alltid bra att memorera befintlig storlek och modell på däcken.

700x32c
700x32c
32-622
32-622
28 x 1 5/8 x 1 1/4
28 x 1 5/8 x 1 1/4

Nästa steg krävde genast lite specialverktyg för att få loss vevarmspartiet, vilket jag även måste identifiera modell på.

Utan hjul
Utan hjul

Det visade sig vara ett vevlager med fyrkantsaxel och flera delar bär märkningen SR, vilket jag gissar betyder tillverkaren SR SunTour. Förmodligen är det då den japanska JIS-standarden och inte europeisk ISO. Det ska tydligen gå rätt okej att blanda, om än med lite fallgropar…

Läs mer om just detta hos Sheldon Brown!

Vevparti
Vevparti
SR SunTour
SR SunTour

Med en enkel cykelmek-sats från Jula, lyckades jag med vevarmsavdragaren få loss den ena vevarmen, men stora drevet hänger kvar och gängorna i Jula-skräpet glappar så fort de utsätts för lite tryck, vilket såklart krävs för att slita av vevarmen efter alla år. Smörjning och kopparpasta göra sig icke besvär. Billigt blir snabbt dyrt!

Vevarmspartiet monterar jag av senare, när jag väl fått tag i ett riktigt verktyg; gummihammaren verkar göra mer skada än nytta.

Vevlager av modell fyrkantsaxel, förmodad japansk JIS-standard
Vevlager av modell fyrkantsaxel, förmodad japansk JIS-standard

Sen lossade jag styret, styrstammen och framgaffeln. Ramen blir något otymplig att jobba med när vevpartiet fortfarande hänger kvar och även om jag har beställt nytt, så vill jag ju såklart undvika att skada tänderna på drevet mer än nödvändigt.

Styret snart utlirkat
Styret snart utlirkat

För att lossa på styrstammen och framgaffeln, fick jag leta en stund, eftersom jag aldrig gjort det förr. Vid första anblick kunde jag heller inte hitta var jag ens skulle börja, men det sitter ett långt skruvstag rakt igenom styrstammen, vilket lossas på uppifrån.

Denna lilla nedsänkta skruv var dock igentäckt med lim/plast, vilket jag fick gröpa ur med en liten kniv. Då blev det genast ganska självklart hur det hela hängde ihop. Skruven syns på garagebilden lite längre ner och ligger bredvid styrstammen.

Även styrstammen bär japansk märkning
Även styrstammen bär japansk märkning

Sen hittade jag en liten kul grej jag inte riktigt vet vad den var till för…

Bakåt i färdriktningen på kronröret satt en skruv som var monterad inifrån röret och som i sin tur var lindad runt någon plastvajer som löpte inuti snedröret hela vägen ner till vevlagerhuset.

Antar att det nog hade något med avrinning att göra, men hur som helst så slängde jag joxet eftersom jag nog ändå aldrig skulle få för mig att montera tillbaka det.

Märklig tråd i snedröret
Märklig tråd i snedröret
Ena änden i kronröret…
Ena änden i kronröret…
…och andra änden i vevlagerhuset. Skruven bredvid skulle jag tro är för luftning/avrinning. Den kommer också ryka i slutändan.
…och andra änden i vevlagerhuset. Skruven bredvid skulle jag tro är för luftning/avrinning. Den kommer också ryka i slutändan.

Slänger in en liten garagebild bara för att det är gött!

Work in progress…
Work in progress…

Nya delar

Montering

Efter den initiala demonteringen, blev det till följd av familjeliv en liten paus i bygget och jag kunde avvara max någon kvällstimme i veckan.

Första motståndet bjöd däcken på, då jag blev orolig att hjulen var för stora. Det var stört omöjligt att kränga på ett av de nya däcken och jag åkte in till min lokala cykelhandlare, som inte heller lyckades få på det. I mina arga försök hemma i vardagsrummet lyckades jag såklart klämma den nya slangen och ge mig själv punktering, innan jag rullat en meter ens. Cykelhandlarn bjöd dock på ny slang och däcket var av rätt modell, men just det exemplaret jag hade försökt med var lite väl tight, så jag fick ett nytt likadant.

Däck, slang, fälgband och hjul
Däck, slang, fälgband och hjul
Nya däck
Nya däck
Nya fina fälgband, som skyddar slangen
Nya fina fälgband, som skyddar slangen
Fixerat baknav
Fixerat baknav
Frihjulssidan, vilket jag dock inte använder i dagsläget
Frihjulssidan, vilket jag dock inte använder i dagsläget

Nästa steg var att hänga på hjulen på ramen. Framhjulet gick bra att spänna åt, men bakhjulets skruvar gick i bott och klämde aldrig åt ramens dropout. Det löste jag med en enkel distansbricka.

Skruven i bott, men klämmer inte alls åt. Löstes med distansbricka.
Skruven i bott, men klämmer inte alls åt. Löstes med distansbricka.

Vevpartiet var lyckligtvis rätt typ (JIS) och det var bara att banka in och skruva åt. Pedalerna var även de bara att skruva in och spänna åt.

Vevparti och pedal
Vevparti och pedal

Sen återmonterade jag styret. Började dock utan handbromsen, men den tillkom ganska snabbt när jag insåg att jag inte kommer kunna få stopp på lokomotivet annars.

Styrstammen på…
Styrstammen på…
…och tightad med skruven
…och tightad med skruven
Rent och snyggt! (blir lätt så utan handbroms)
Rent och snyggt! (blir lätt så utan handbroms)

Nu återstår kedjan och handbromsen.

Utan kedja och utan handbroms.
Utan kedja och utan handbroms.

För att få på handbromsen behövde jag plocka ner styrstammen igen för att vajern skulle ha något att spänna mot. Det syns på de färdiga bilderna.

De gamla Shimano-bromsarna får fortsätta arbeta. Bilden är innan vajern är påkopplad.
De gamla Shimano-bromsarna får fortsätta arbeta. Bilden är innan vajern är påkopplad.

Och sist men inte minst - kedjan!

Här gjorde jag bort mig direkt, genom att med kedjebrytaren trycka igenom en av pinnarna hela vägen. Eftersom jag skulle korta ner kedjan ca tio länkar, så gjorde det dock inget, eftersom jag kunde pussla ihop den med de överblivna länkarna.

Det börjar närma sig premiärtur!
Det börjar närma sig premiärtur!

Då så! Kedjan är smörjd och handbromsen är monterad! Jag skruvade snabbt på tåclipsen och snurrade fast läderremmen på pedalerna.

Pedal med tåclips och läderrem
Pedal med tåclips och läderrem
Sekunderna innan premiärturen
Sekunderna innan premiärturen

Resultat

Fixie’s alive!
Fixie’s alive!
Några dagar senare skaffade jag handtag…
Några dagar senare skaffade jag handtag…
…och då blev den så här i färdigt utförande.
…och då blev den så här i färdigt utförande.
Över vintern fick den förrådsställas. Gult och blått!
Över vintern fick den förrådsställas. Gult och blått!

Kvar att göra

Kostnad

Hela projektet gick på löpande kostnad allteftersom och med tanke på att jag helt saknade ett garage med verktyg och annat, så är det mycket som egentligen inte är direkt kopplat till cykeln, men som jag ändå väljer att ta upp som en del av kostnaden, eftersom jag förmodligen inte köpt det om det inte vore för cykeln.

Själva cykeln och dess nya delar

Nya delar beställdes/köptes hos min lokala cykelhandlare, eftersom jag gillar att stödja lokala förmågor. Nästan alla delar återfinns således i Duells sortiment. Se ovan under nya delar.

Deltotal: 4250 kr

Garage och verktyg

Allt är inköpt på Jula, om inget annat sägs.

För ordning och reda:

Deltotal: 360 kr

Verktyg (ej cykelspecifika):

Deltotal: 1230 kr

Cykelprylar:

Deltotal: 710 kr

Förbrukning:

Deltotal: 320 kr

Länkar, hjälp och inspiration


Östersund, 2015